یادمان روزی بزرگ که مانند همیشه خاموش و در حاشیه گذشت.....................

 در حالی نخستین روز از ماه مه میلادی در تقویم رسمی اغلب کشورها به عنوان روزی جهانی برای بزرگداشت کار وکارگر به ثبت رسیده است که هنوز هم، ایالات متحده و کانادا و چند کشور کوچک دیگر نخستین دوشنبه از هر سپتامبر(شهریور ماه) را به عنوان «روزکارگر» برگزار میکنند.

با گذشت سالیان متمادی از برگزاری جشن روز کارگر هنوز بین کارشناسان این اختلاف نظر وجود دارد که برای اولین بار چه فرد یا گروهی ایده برگزاری چنین روزی را مطرح نموده  ولی چنانکه از ظواهر امر بر می آید پیتر جی مك گوير، دبيركل انجمن برادري و اخوت درودگران و از بانيان فدراسيون كار آمريكا، اولين كسي بوده است كه درخواست نامگذاري چنین روزي را  براي احترام به تمامي كساني كه جسورانه همه عظمتي را كه ما امروز  آنرا مشاهده مي‌كنيم، را برای ثبت در حافظه تاريخ مطرح نموده است .
اما پيتر مك گوير، در این عرصه بی رقیب نمی باشدو بسياري از کارشناسان بر این باورند كه ماتيو ماگير، كه يك تعميركار ماشين بوده باني اين جشن  است ، نه پيتر مك گوير .

ماتيو ماگير (دبير محلي انجمن ماشين‌سازان بين‌المللي در پاترسون)، هنگامي كه به عنوان دبير مركزي اتحاديه كار در نيويورك فعاليت مي‌كرده برگزاري اين جشن را در سال 1882میلادی، پيشنهاد نموده است .

 با اين وجود بیش از پیش این نکته روشن میگردد که پيشنهاد اصلي نامگذاري چنین روزی و در ادامه برگزاري و برنامه‌ريزي راهپيماييهای صنفی و قانونی در آن توسط اعضاي اتحاديه مركزي كار شکل گرفته است.

روز جهانی کارگر(در ایران مصادف با یازدهم اردیبهشت ماه) روزیست که  اتحادیه های کارگری در بسیاری از کشورهای جهان برای زنده نگه داشتن یاد وخاطره شورش کارگران آمریکائی، که در اول ماه مه سال ۱۸۸۶در شهرشیکاگو به وقوع پیوست آنرا جشن گرفته ودر این روز با برگزاری راهپیمایی خیابانی  و یا در قالب نشست های تخصصی و برنامه های دیگر مطالبات صنفی و معیشتی خود را از کار فرمایان و یانمایندگان دولت پیگیری می نمایند .

پلیس ایالات متحده در اقدامی کم سابقه در چهارمین روز اعتصاب و تجمع كارگران معترض شهر شیكاگو مطابق با چهارم ماه مه سال 1886 میلادی به روی كارگران اعتصابی که خواستار تعدیل شرایط كار و كاهش ساعات روزانه كار از ده به هشت ساعت بودند ، آتش گشود كه طی آن شماری كشته، عدهای مجروح و پس از دستگیریهای گسترده سرانجام  چهارتن از آنان نیز اعدام شدند.

پس از آنکه در روز نخست ماه مه 1886 در آمریكا، قرار مسوولین در مورد کاهش ساعات كار به هشت ساعت در محیطهای کار اجرایی نشد، این امر سبب گشت که با عملی نشدن این وعده مهم ، كارگران در گوشه و كنار این كشور دست به تظاهرات زدند و در یكهزار و 200كارخانه و كارگاه، اعتصاب شروع شد.

 بیش از 90هزار معترض شهر شیكاگو در چهارمین روز تظاهرات در میدان شهر جمع شده و از آنجا به حركت درآمدند.پس از طی مسافتی، پلیس  که خواستار متفرق شدن تظاهرات کنندگان بود ناگهان انفجاری صورت گرفت که  بر اثر آن یك مامور پلیس كشته و چند كارگر و پلیس دیگر نیز مجروح شدند.

 پس از این صحنه پلیس به سوی جمعیت تیراندازی نمود و كشتار بی سابقه ای رقم خورد که هنوز هم پس از این همه سال  آمار كشتهشدگان آن روز اعلام نشده است، هر چندکه اسامی انبوه مجروحان این رویداد به صورت رسمی موجودمیباشد.

پلیس با اعمال خشونت سرانجام موفق شد جمعیت را پراكنده ساخته و در پی این حادثه، هشت تن به عنوان مسبب اصلی ،دستگیر شدند كه پنج نفر از آنان را  كارگران مهاجر آلمانی تشکیل می دادند .

 دادگاه یكی از این دستگیرشدگان را به 15 سال حبس محكوم نمود و بقیه به اعدام محكوم شدند، فرماندار ایالت شیكاگو مجازات دو تن از کار گران  را به حبس ابد تخفیف داد.

 در حالی که همه منتظر اجرای حکم قانون بودند، یكی از محكومان به اعدام، پیش از اجرای حكم خودكشی نمود  و سرانجام  چهار نفر دیگر به دار آویخته شدند.

 در سال 1933 حزب نازی آلمان روز اول ماه مه را با توجه به اینكه اعدام شدگان شهر شیكاگو به طور عام آلمانی بودند، روز ملی و تعطیل عمومی اعلام نمود.

هم اكنون با توجه به بحران و ركود اقتصادی در جهان معضل بیكاری برای تمام كشورهای جهان رقم خورده است.وكشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز ازاین معضل  رنج می برند و به فراخور شرایط اقتصادی خود تدابیری گوناگونی را برای برون رفت از آن اندیشیده اند.

بر اساس  پیش بینی کارشناسان ، تا 10 سال آینده 600 میلیون نفر در كشورهای مختلف جهان بیكار خواهند بودکه  بی تردید بخشی از این آمار تکان دهنده نیز  به ایران تعلق خواهد داشت.

ایجاد اشتغال، امنیت شغلی،درآمد مكفی،رعایت حقوق كار و مواردی بسیاری دیگر از این دست مهمترین موضوعاتی به شمار می روند كه در شرایط كنونی جامعه كار كشور باآن دست در گریبان است.(ایجاد اشتغال با توجه به نرخ بیكاری دو رقمی برای كل جامعه و همچنین بالا بودن این نرخ برای جوانان و زنان مهمترین دغدغه مردم در شرایط كنونی است.علیرغم گسترش دانشگاهها و روی آوری جوانان به این مراكز هنوز بازار كار كشور نتوانسته به آرامش نسبی از نظر ورودی های این بازار برسد.)

بسیاری از كارگران با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و پایین بودن حقوق و مزایای شغلی وبالا بودن ساعات کار و مواجه با بیماریهای شغلی  ،با دشواری تامین معیشت مواجه هستند و این در حالی است كه بخش عظیمی از كارگران حتی قادر نیستند نیازهای ضروری خانواده خود را از نظر مالی تامین نمایند.

 پر واضح است که در شرایط کنونی  برخی از واحدهای اقتصادی به دلایل متعدد، مانند ضعف در مدیریت و ساختار غیر اصولی  فرایند تولید و  عدم بروز رسانی دستگاهها و محصولات خویش ودرک نا صحیح  از شگردهای بازاریابی در معرض تعطیلی قرار گرفته اند و كارگران آنها  نیز نسبت به از دست دادن شغل خود همواره تهدید می شوند.

پس در روز جهانی كارگر علاوه برارج نهادن به تلاش آنها و قدردانی از كارگرانی كه همواره در جهت آبادسازی مملکت و رسیدن به خود کفایی  کشور در تمامی عرصه ها  کوشش نموده اند ُباید نسبت  به مشكلات و معضلاتی كه هم اكنون جامعه كار كشور با آن مواجه است،بی تفاوت نبود ودر هر پست و جایگاهی که هستیم از مشكلات جامعه كار گری روی گردان نباشیم و خدایی ناکرده مشكلات آنها را معكوس جلوه نداده و در صدد حل معضلات آنها برآییم.

یا علی


 

نوشته شده توسط صمد یعقوبی در دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت 11:13 موضوع | لينک ثابت

روز جهانی بهداشت حرفه ای

به نام خدا

آدمی  برای ادامه حیات احتیاج به برآورده سازی نیازهای خویش دارد پس به این دلیل همواره فرزندان او برای تحقق این امر در تلاش بوده وتا جهان هست این تلاش وکوشش  نیز ادامه پیدا خواهد نمود.

به هر حال با افزایش چشمگیر نسل بشری وگذشت زمان انسان با بهره کشی صحیح از عقل خویش که ودیعه بزرگ پروردگار عالمیان به وی محسوب می شود ابتکاراتی را از خود بروز داد و در ادامه به  مصنوعاتی دست یافت که استفاده از آن ها برای وی علاوه بر آرامش مخاطراتی را نیز به ارمغان آورد .بنی بشر از آغاز  فرایند کاری خود به ترتیب عصر ابزار دستی - دوره بردگی - کار زراعتی - کار زنان - عصر ماشین را تجربه نموده است تا سرانجام در قرن هجدهم میلادی  با شروع انقلاب صنعتی بین سالهای 1760 تا 1830 در انگلستان ، چون آنها به این امر آگاه بودندکه نیروی انسانی آنهاست که می تواند چرخ ماشین های عظیم و غول پیکر صنعتی را به حرکت در آورد اتحادیه ها و سندیکاههای صنعتی و سازمانهایی همچون سازمان بین المللی کار و سازمان بهداشت جهانی در راستای تحقق این تفکر تشکیل یافتند.

 اولین فردی که آثاری ارزنده در مورد بهداشت شغلی از خود به یادگار گذاشته طبیبی بنام اگریکولا از ناحیه ساکسونی در ایتالیا می باشد.

پس از یازده سال از انتشار کتاب اگریکولا پزشک دیگری بنام پارا سلسوس کتابی در باره بیماریهای وابسته به شغل در بین کارکنان معدن و ذوب فلزات منتشر کرد.

مازینی یکی از پیشگامان بزرگ در زمینه بهداشت کار می باشد که برای اولین بار او به پزشکان توصیه می کند که علاوه برسوالاتی که در موقع معاینه از بیماران خود دارند حتماشغل بیمار را فراموش نکنند و از همه بیماران خود این نکته رابپرسند که " شغل شما چیست ؟" .

بعدها مازینی " پدر طب شغلی " لقب گرفت و  به این شکل در حال حاضر سازمان بین المللی کار  بهبود شرایط کار و استقرار عدالت اجتماعی در سطح بین المللی را هدف خود قرار داده است .

با این تفاسیر بهداشت حرفه ای علمی است از بهداشت کار که با مسایل بهداشتی و درمانی افرادی که بکار گمارده می شوند سروکار دارد .

ارتقاء و تامین عالی ترین درجه ممکن وضع جسمی – روانی و اجتماعی کارکنان همه مشاغل (تفسیری از تعاریف WHO و  ILO  می باشد)که در ادامه جلوگیری از بیماریها و حوادث شغلی و انتخاب کارگر ویا کارمند برای محیط وشغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام انرا داردرا شامل شده و یا بطور اختصار  می توان گفت که تطبیق کار با انسان ودر صورت عدم امکان این امر تطبیق انسان با کارهدف اصلی بهداشت حرفه ای می باشد.

برنامه های بهداشت حرفه ای را می توان در چارچوب فعالیتهای زیر بیان نمود :

 - آزمایشات پزشکی قبل از استخدام و ازمایشات دوره ای و اختصاصی  برای تمامی شاغلین  

- برنامه های مربوط به بهداشت محیط کار 

- برنامه های مربوط به حفاظت و ایمنی                      

 - ایجاد امکانات درمانی وکمکهای اولیه

- برنامه های مربوط به آموزش بهداشت                     

- برنامه های مربوط به تغذیه       

- برنامه های مربوط به ناتوانی                              

- برنامه های روانشناسی کار 

 سازمان جهانی کار از روز 28 آوریل سال 2003 روز دیگری به تقویم خود اضافه کرده که روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای نامیده شده است...

شعار سازمان بین الملی كار (ILO)  به مناسبت ۲۸ آوريل سال 2012  (نهم اردیبهشت ماه۹۱ )روز جهانی ایمنی وبهداشت حرفه ای  چنین می باشد:

ترويج ايمني و بهداشت در اقتصاد سبز

 (Promoting safety and health in a green economy)

The 2012 World Day for Safety and Health at Work focuses on the promotion of occupational safety and health (OSH) in a green economy. There is a shift in the world to a greener and more sustainable economy. However, even if certain jobs are considered to be “green”, the technologies used may protect the environment but not be safe at all

چندین سال است که "اقتصادسبز" در محافل عملی، اقتصادی و سیاسی دنیا معرفی شده و مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفته است.

طرح اقتصاد سبز برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط UNEP یا همان برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد معرفی گردید .در طی این سال‌ها درخواست‌های فراوانی از سوی نهادهای مختلف در سطح جهانی برای لحاظ کردن مسائل زیست محیطی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی وجود داشته است که این در جوهره خود شاید همان چیزی باشد که "اقتصاد سبز" به دنبال آن است.

با به وجود آمدن بحران‌های اخیر اقتصادی، بالا گرفتن اعتراض‌ها در گوشه و کنار جهان و پدیدار شدن ضعف‌ها و کاستی‌های ساختار اقتصادی موجود، برخی بر این باورند که مفاهیمی مانند توسعه و اقتصاد پایدار باید نقش بیشتری رادر میان تصمیم گیریهای اقتصادی و سیاسی به خود اختصاص دهند .

  اقتصاد سبز گونه‌ای از اقتصاد است که می‌تواند کیفیت بالاتری از زندگی را در چهارچوب محدودیت‌های زیست بوم سیاره زمین را در اختیار همگان قرار دهد واین تعریف  همان نظر "ائتلاف اقتصادی سبز" می باشد.(ائتلاف اقتصادی سبز،ائتلافی است که در برگیرنده نمایندگان و کارشناسانی از بخش‌های محیط زیست، توسعه، تجارت و همچنین مصرف‌کنندگان جهان است.) 

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد یا UNEP نیز معتقد است چنین اقتصادی می‌تواند از یک‌سو رفاه و سلامتی را در جامعه انسانی ارتقاء بخشد و برابری اجتماعی را برایمان به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر قادر خواهد بود خطرات زیست محیطی و اکولوژیکی را کاهش دهد(این شیوه از اقتصاد همچنین ارزش‌های اقتصادی طبیعت و خدمات زیست بوم را به انسان مد نظر قرار می‌دهد.)

 چنین تعاریفی از اقتصاد سبز و همچنین توسعه پایدار که مسائل زیست محیطی را مورد توجه قرار می‌دهند مفاهیم و ایده‌های جذاب و قابل توجهی به نظر می‌رسند، اما فراتر از این تعاریف آکادمیک پرسش این‌جاست که جامعه جهانی در حال حاضر چگونه به سمت دستیابی به این اهداف حرکت می‌کند و چه کسی نقش هدایت‌کننده و چه کسی نقش هدایت‌شونده را برعهده دارد؟

 از آن هم  مهم‌تر این که اصولاً دست یافتن به چنین اهدافی که در تعاریف به نظر متعالی می‌رسند تا چه میزان امکان‌پذیر است؟

 در تحقیقی که توسط "اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت" صورت گرفته است نقش  دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ و جوامع محلی در حرکت به سمت یک اقتصاد سبز بررسی شده است. این اتحادیه تایید می‌کند که چنین حرکت‌هایی از سوی تعدادی از شرکت‌های بسیار بزرگ در جهان آغاز شده است و برخی از آنها نتایج مثبتی نیز به دست آورده‌اند.

 تولیدکنندگان بزرگ لوازم ورزشی در این خصوص پیشتاز هستندو به طور مثال گروه تولیدی پوما، یکی از  این شرکت های بزرگ می باشدکه  به تازگی گزارشی را منتشر کرده که در آن دستاوردها و اقداماتی را که در خصوص توسعه پایدار و در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی انجام داده را تشریح نموده است.

 این گزارش به کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین مصرف آب می‌پردازد.

همچنین شرکت نایک NIKE( بزرگترین تولیدکننده پوشاک ورزشی جهان) نیز برنامه‌ای را منتشر کرده ، که در آن سیاست‌های این شرکت در مسیر توسعه پایدار، تلاش برای کاهش زیان‌های وارده به محیط زیست و در نظر گرفتن محدودیتهای منابع طبیعی و همچنین تعهد به حذف مواد شیمیایی سمی در تولیدات تا سال ۲۰۲۰  به تفضیل تشریح شده است.

 شرکت بزرگ Unilever یکی از غول‌های بزرگ تولیدی و تجاری که چهارصد نام و نشان تجاری مختلف در جهان به آن وابسته هست و بیشتر در زمینه تولید محصولات بهداشت و سلامت و به خصوص سلامت شغلي فعالیت می‌کند به همراه تعدادی دیگر از غول‌های صنعتی و اقتصادی جهان ظاهرا به حرکت در مسیر حفظ محیط زیست پیوسته‌اندو این شرکت نیز به تازگی برنامه‌ای را برای دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد سبز تعریف و منتشر کرده است.

 در این برنامه  پنجاه هدف مختلف در جهت کاستن از زیان‌های زیست محیطی و بهینه کردن استفاده از مواد خام کشاورزی تشریح شده و همچنین کمک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان برای بهبود وضعیت سلامت و بهداشت توسط این شرکت مد نظر قرار گرفته است.

این روز را به تمامی دوستان عزیز کارشناس بهداشت حرفه ای تبریک عرض نموده و سلامتی تمامی مردم جهان را از توانای بی همتا خواستارم .

به امید روزی که همه مردم دنیا حس ایمنی در برابر خطرات را به دیگر حواس خود اضافه نمایند.

                                                                                                                    یا علی

 


 

نوشته شده توسط صمد یعقوبی در پنجشنبه هفتم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت 9:14 موضوع | لينک ثابت

قاتلین حضرت زهراسلام ا...به روایت تاریخ

به نام خدا

حوادث تاریخی همیشه بر این روند استوار بوده وادامه پیدا نموده است که در آن افرادی از بشرخود خواسته و برای دستیابی به لذتهای زودگذر خودخواهانه و به عمد چشمهای خویشتن را روی حقایق انکار ناپذیر اطرافشان بسته اند تا از این رهگذر اهداف مادی و عموما بی ارزششان به قیمت از دست رفتن تمام ارزشهای والای انسانی محقق شود برای نمونه مغیره و قنفذ دو تن از این نابکاران بودندکه بندگی مخلوق را بر اطاعت از خالق خویش مقدم داشته وبا این عمل از دریچه نگاه هر انسان با وجدان خواه اینکه  به مرام یا مسلکی خاص پایبند باشد یا نباشد به منفورترین چهره های تاریخ بدل گشته اند و به هر حال ضرب و شتم زنی تنها و بی یاور و مهمتر از همه بی گناه و بی کوچکترین تقصیرکه تنها برای مطالبه صحیح حقوق غصب شده خویش تلاش منماید در جای جای دنیا محکوم بوده و عاملان اینگونه جنایات در تمامی دورانها مورد مذمت و سرزنش قرار گرفته و خواهند گرفت.

 حال این شما واین هم برگی از زندگی سراسر نکبت ..........

مغیره

 مغیره بن شعبه بن ابی عامر بن مسعود ثقفی متولد شهرطائف که کنیه او ابوعیسی یا ابو عبدالله بود.وی در سال پنجم هجرت به مدینه آمد و در زمان حیات حضرت رسول(ص) فروغ خاصی نداشت؛ ولی پس از رحلت آن حضرت در بسیاری از صحنه‌های سیاسی حضور فعال پیدا کرد و از مشاوران و گردانندگان کلیدی اصحاب  سقیفه بنی ساعده بود. او از جمله افرادی است که به خانه وحی هجوم برده و با غلاف شمشیر بر بازوی حضرت فاطمه(س) دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ضربه زد.
در روایتی از مولا علی (ع) 
نقل است که در مورد مغیره فرمودند: به راستی پذیرش اسلام وی نیز از روی نیرنگ بود. او به چند تن از افراد قبیله خود جنایتی روا داشت و آنگاه از نزد آنان گریخت و به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و به اسلام پناهنده شد! به خدا سوگند از آن روزی که وی ادعای اسلام کرد، هیچ کس آثار خضوع و فروتنی در برابر قوانین اسلام را در وی ندید.مغیره چون متولد طائف بود در زمان  جاهلیت با گروهی از بنی‌مالك آن‌جا را ترك گفته و به اسكندریه رفت. سپس به حجاز بازگشت او در ابتدا در قبول اسلام مردد بود تا این‌كه در سال پنجم هجرت اسلام آورد و در جنگ‌های حدیبیه، یمامه، فتح شام و همدان شركت كرد و چشم خود را در جنگ یرموك از دست داد. در جنگ قادسیه فرستادۀ سعد به سوی رستم، و در جنگ نهاوند در میسرۀ نعمان­بن­مقرّن بود. در جنگ فارس و عراق نیز به همراه مسلمین به مدائن رفت.

امام حسن مجتبی (ع)خطاب به مغیره فرمودند: انت ضربت فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حتی اد میتها...
 مغیره در حجة‌الوداع هم حضور داشت و شاهد معرفی حضرت علی (ع)به عنوان جانشین پیامبر به دستور پروردگار وسخن صریح رسول اکرم (ص)بود.

 پس از رحلت پیامبر خاتم (ص)، ابوبكر او را به تجیر فرستاد.

در روزگار عمر هنگامی كه والی بصره بود برای اولین بار دیوان بصره را وضع كرد و سپس والی كوفه شد.
وی در زمان خلافت عمر و عثمان
مدتی طولانی حاکم شهرهای بصره و کوفه بود و در این مدت جنایت‌های زیادی را مرتکب شده است .

از مهم‌ترین نقاط سیاه زندگی وی در آن دوران می توان به  مفاسد جنسی و اخلاقی بی شمار وی که زبان زد خواص وعوام نیز بوده است اشاره نمود هر چند که به سند صحیح مصادر متفقند كه او یكی از زناكارترین مردان قبیلۀ ثقیف به شمار می آمده است.

 طبق گفته ابن­عساکر و حلبی در آن‌جا به سال 17ه.ق با زن شوهرداری از قبيله قيس به‌نام ام جمیل دختر عمرو ، ارتباط نامشروع برقرار كرد. این‌ كار آن‌قدر آشكار بود كه چهار نفر از فضلای صحابه به‌نام‌های ابوبكرة، نافع‌بن­حرث، شبل‌بن­معبد و زیادبن­سمیه بدان گواهی دادند اما چون زیادبن­سمیه به اشارۀ عمر شهادت ناقص داد، مغیره از سنگ‌سار شدن نجات یافت و با این که شهود به فسق وی شهادت داده بودند ولی عمر حد الهی درباره مغیره را تعطیل کرد!

وی نزد عمر از شأن خاصی برخوردار بود و نخستین بار او عمر را امیرالمؤمنین خطاب نمود. 

 اما عثمان او را ابتدا در ولایت كوفه ابقا، و پس  از مدتی عزل نمود.

  مغیرة در جنگ علی (ع) با معاویه مداخله نكرد او به هنگامه جنگ صفین از قاعدین بود و به کناری نشست و در کارزار شرکت نکرد.

 پس از شهادت امام علی علیه السلام که حکومت به غصب معاویه بن ابی سفیان درآمد، مغیره به دربار معاویه راه یافت ویکی از مشاوران معاویه بود و پیشنهاد ولی عهدی یزیدرا نیز او مطرح نمود.

 مورخان وی را در کنار معاویه، و عمرو عاص و زیاد ابن ابیه از دهاة، زیرکان و نیرنگ‌بازان عرب می‌دانندودر ادمه وی در روزگار معاویه بار دیگر والی كوفه شد.

او در همین ایام به همراه چند تن دیگر از جمله ولید ، جهت احضار حسن‌بن­علی (ع) به دربار توطئه‌ای ترتیب دادو به در خواست معاویه برای تحقیر حسن‌بن ‌علی (ع) سخنانی اهانت آمیز در سب علی (ع) و متهم نمودن ایشان به قتل عثمان اظهار داشت كه البته پاسخ آن امام همام گویای حقایق فراوانی است.

 کریم اهل بیت (ع)  در این رویارویی خطاب به مغیره چنین فرمودند:«حقا تو دشمن خدا، تكذیب كنندۀ قرآن و رسول (ص) هستی. تو زناكاری و واجب است كه حدٌ خدا بر تو جاری شود؛ زیرا شهود نیكوكاری بر زناكاری تو شهادت داده‌اند، ولی سنگباران نمودن توبه تأخیر افتاد و حق به وسیلۀ باطل و صداقت به وسیلۀ غلط اندازی پایمال شد... تو بودی كه فاطمۀ زهرا را كتك زدی و بدن او راخون‌آلود كردی آن‌چنانکه آن مظلومه جنین خود را سقط كرد. تو برای هتك احترام و مخالفت با پیامبر این كار را كردی، در صورتی كه پیامبر فرمود: زهرا بزرگ‌ترین زنان بهشتی است. به خدا قسم كه سرانجام تو آتش است و وزر و وبال این سخنان كه گفتی علیه تو خواهد بود. دیگر این‌كه علی قاتل عثمان نیست، ولی اگر این‌گونه هم بود به تو مربوط نمی‌شد؛ زیرا تو عثمان را در وقت زندگی یاری نكردی و پس از مرگ او هم هیچ تعصبی نسبت به او نداشتی. خانۀ تو همیشه در طائف بود و تو همیشه خواهان زنان زناكار و طرفدار زمان جاهلیت و نابود كنندۀ اسلام بوده‌ای؛ تا این‌كه هر آنچه نباید بشود شد.»

 در منابع شیعی روایات فراوانی در مذمت وی وارد شده است. به هر روی، سرانجام در سال 50  هجری قمری جهان از لوث چنین ملعونی پاک شدو او  برای پاسخگویی به کردار و رفتار ناشایست خویش به سمت دوزخ شتافت.

قنفذ:
وی غلام خلیفه دوم (یا همان آزادشده خلیفه اول ) و یکی از پست ترین و شرورترین افرادی است که در هتک حرمت حضرت زهرا(س) و ورود نابخردانه به خانه حضرت زهرا و ضرب و شتم حضرت زهرا شرکت مستقیم داشت، او فردی خشن و متعصب و بی ولایت و مزدور خلفا بود، در روایتها آمده  است که به خاطر همین خوش خدمتی ها به خلفای وقت، خلفا از وی حمایت سیاسی به عمل می آوردند و جوائز و پاداشهایی برای او منظور می نمودند، در روایت آمده که عباس بن عبدالمطلب می گوید به علی(ع) عرض کردم چه مانع شد که آن فلانی(عمر) حقوق همه کارگزاران خود را نصف کرد ولی حقوق قنفذ را به تمامی داد، علی (ع) نگاهی به اطراف خود کرد و آنگاه دیدگانش پر از اشک شد و فرمود این امر برای پاداش آن تازیانه ای است که او به فاطمه زد و دخت نبی (ص) در حالی چشم از جهان فرو بست که اثر آن تازیانه چون دملی بر بازوی او باقی مانده بود .

علمای بزرگ شیعه هم یکی از اسباب شهادت حضرت زهرا(س) و سقط حضرت محسن را قنفذ می دانند .

سلیم بن قیس هلالی شیعی می نویسد : هنگامی که فاطمه سلام الله علیها خود را میان شوهرش و قنفذ قرار داد ، قنفذ ـ که خدا او را لعنت کند ـ او را با تازیانه زد ، عمر هم پیغام فرستاد که اگر فاطمه بین تو و او (علی علیه السلام) مانع شد او را بزن .

قنفذ حضرت زهرا (س) را به سمت چهارچوب در خانه اش کشانید و در را فشار داد بطوری که استخوانی از پهلویش شکست و جنینی که در رحم داشت سقط کرد ... محمد بن جریر طبری می نویسد : از امام صادق علیه السلام به سند معتبر روایت داریم  که فرمودند: ...  سبب وفات ایشان آن بود که قنفذ آزاد شده ابوبکر با غلاف شمشیر و به امر وی ضربتی به حضرت زد ، پس محسن را سقط کرد.............. 

منابع:

الطبقات، ج 4، ص 274،
اسد الغابه، ج 5، ص 247
.
تاریخ دمشق، ج 6، ص 13
.
بحارالانوار، ج 4، ص 83.

مستدرکات علم الرجال، ج 7، ص 47.

فینه البحار، ج 6، ص 713.
(کوثر ولایت، عبدالرحیم موگهی، ص 87)(کتاب سلیم بن قیس - تحقیق اسماعیل الأنصاری زنجانی - ص 153.)

(دلائل الإمامه ص 134،)

 


 

نوشته شده توسط صمد یعقوبی در سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت 12:45 موضوع | لينک ثابت

روز زمین پاک

به نام خدا

 آلودگـي زميـن همواره يکـي از مسائل عمده محيط زيست بوده و دغدغه عمده اي براي دست اندرکاران محيط زيست در تمامی جهان محسوب می شود که این امر با افزایش چشمگیر پسماندهای صنعتی وکشاورزی (خصوصا در کشور ما) نگرانی های بیشتری رابا خود به همراه داشته واهمیت پیشگیری از آنرا دو چندان می نماید.

در سال 1969 میلادی، جان مک کونل فرزند يک مبلغ ديني مستقل و علاقمند به عرصه دين، علم و صلح، ايده برگزاري يک روز جهاني به نام روز زمين پاک را در همايش يونسکو درباره محيط زيست مطرح نمود و در همان سال  نیز پرچـم زميـن پـاک را طراحـي کـرد. يوتانـت دبيـر کـل وقت سازمان ملل (1962- 1971) از ايده مک کونل استقبال نمود  و سرانجام  اين روز به عنوان يک روز جهاني در تقويم هاي سراسر دنيا جای گرفت.

روز جهاني زمين پاک هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت ماه در تمام دنيا برگزار می شود و به همه مردم روي زمين این نکته را یاد آور مي شود که نبايد سياره خود "زمين" را فراموش کنند و بایستی به فکر حفظ  و نگهداری آن به هر طریق ممکن  و به هر قیمتی باشند.

پس روز زمین پاک به منظور ايجاد آگاهي جهاني و نيز سپا سگزاري از مواهب زمين و منابع و ذخاير طبيعي آن است که از سوي سازمان ملل متحد نيز هر ساله همراه با مراسم ويژه اي در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

امسال دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک را درحالی گرامی می‌داریم که چالشهایی همچون شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک، کسب رتبه اول فرسایش خاک در جهان، افت 60 متری سطح آبهای زیرزمینی و خشک شدن تالابها و آلودگي آبها، دفع غيربهداشتي زباله، استفاده بي‌رويه از سموم كشاورزي و عدم جايگزيني طرح مبارزه بيولوژيك به جاي مبارزه شيميايي از جمله عمده‌ترين معضلات زيست محيطي ما به شمار می روند.
يکـي از مراکـز دست اندرکار اين روز، دفتر بررسي آلودگي آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست است. از برنامه هاي مهم سازمان حفاظت محيط زيست در اين روز می توان به  اقدامات مردمي و دولتي در جهت معرفي افراد و سازمان هاي موفق در اين زمينه و اجراي برنامه هاي عمومي نظير پاکسازي محيط بخصوص کوهستان ها و پارک ها و اماکن عمومي توسط داوطلبين اشاره نمود.

با این تفاسیر همگی مان به عنوان عضوی از خانواده‌ واحد انساني در این زمینه طبقه بندی شده ایم که سياره‌ زمين را با تمامي غناي آن به ارث برده‌ايم و از مسوولیت همانندی نسبت به  پاکسازی و نگهداری زمين، مواد معدني و مواد خام آن برخوردار می باشیم، و هيچ‌كارنادرستی را نبايد در جهت خدشه به فرصت‌هاي پیش روی هم نوعانمان چه افراد حاضرویا آيندگان، انجام دهیم پس هماهنگي با طبيعت، و هم‌دلي با نزديكان و سایرین آرمان كساني شده است كه در انديشه داشتن ‌ زمين پاك و محيط زيست سالم هستند.
روز جهاني زمين پاك روزي است كه در آن بسياري از مردم جهان به پاكسازي محيط زيست مي‌پردازند و به حفظ آن كمك مي‌كنندو برای نمونه این در حالیست که بروشور های آموزشي در زمينه بازيافت و تفكيك زباله بين شهروندان در مملکت ما  به صورت گسترده توزيع نميشود، در حالي كه جدي‌ترين چالش پيش روي آنها كه نگران محيط زيست هستند عدم فرهنگ‌سازي و فقدان آموزش در اين زمينه می باشد.

شایداز سالها پيش می شد با احداث كارخانه بازيافت كاغذ بنا به این دليل كه در شهرهاي ما هر روز هزاران تن كاغذ و مقواي ضايعاتي توليد و دور ريخته مي‌شود شرایطی بهتری را فراهم نمود که علاوه بر مدیریت منابع از سوء استفاده برخي  از كشورهاي همسايه که با جمع‌آوري اين كاغذها مجدداً آن را بازيافت كرده و به خود ما مي‌فروشندجلوگیری به عمل آورد. (یا عموما با احداث کارخانه های بازیافت می توان زباله یا به تعبیری طلای کثیف را فراوری و مورد استفاده قرارداد و به این طریق مصرف منابع را کاهش و کنترل نمود .)
 پس لطفا در نهایت احترام توصيه های هر چند کوچک اما عملي زیر را در راستای حفظ پاکي زمين به خاطر بسپارید :

- پس در زمان طبیعت گردی یا هنگامه مراجعه به پارک حتماً همراه خود کيسه زباله داشته باشيد و به فرزندان خود نيز رعايت پاکي محيط را آموزش بدهيد.

- استفاده از سطلهاي زباله در معابر عمومي متأسفانه به اندازه کافي جدي گرفته نمي شود نگاهي به معابر و اطراف زباله دان هاي عمومي نشانگر اين امر است که شعار (شهر ما، ‌خانه ما) اثر لازم را براي شهروندان نداشته است.

 - حتماً ساعت بيرون گذاشتن زباله را به خاطر سپرده و سعي کنيد در همان ساعت زباله را با پوشش کامل در محل مناسب قرار دهيد تا سهم خود را هر چند کوچک در پاکي محل زندگي خود ادا نمایيد .


 

نوشته شده توسط صمد یعقوبی در یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت 13:55 موضوع | لينک ثابت